Mökin vaihtaessa omistajaa

10.4.2021

Mitä mökin myyjän ja ostajan on hyvä tietää

On tärkeää, että mökkiä myydessään myyjä kertoo ostajaehdokkaalle siirtolapuutarhan ominaispiirteistä. Tärkeää on myös informaatio yhdistyksen säännöistä, alueen järjestysäännöistä, palstan vuokraoikeuden siirtoon liittyvistä asioista sekä muista siirtolapuutarhaelämään liittyvistä asioista.

Myös kiinteistönvälittäjän tai perikunnan puolesta mökkiä myyvän omaisella on vastuu kertoa potentiaaliselle ostajalle, mitä siirtolapuutarhamökin omistaminen ja palstan hallinta käytännössä tarkoittavat.

Ostajan puolestaan kannattaa tutustua perusteellisesti tuotteeseen, jota hän on ostamassa, jotta ei tule ikäviä yllätyksiä. Siirtolapuutarhan tiivis rakenne ja vilkas sosiaalinen elämä eivät sovi kaikille. Se on hyvä tiedostaa vaikka kuinka hurmaantuisi kauniista palstasta. Myös siirtolapuutarhassa kauneus on katoavaista ja luonto valtaa omansa, joten palstan hoitaminen vaatii paljon työtä ja aikaa.

Jokaisella yhdistyksellä on omat tapansa ja tottumuksensa - oma yhdistyskulttuurinsa, johon kannattaa tutustua mahdollisimman hyvin ennen kaupantekoa.

Vuokraoikeuden siirtoon liittyvä prosessi ja vaadittavat asiakirjat vaihtelevat yhdistyksittäin.

Varsinaisen ostohinnan lisäksi uuden siirtolapuutarhurin maksettavaksi tulee myös varainsiirtovero sekä yhdistyksen jäseneksi liittymisen maksu. Liittymismaksulla katetaan esimerkiksi alueelle tehtyjä aiempia investointeja, joista myös uusi mökkiläinen hyötyy.

Vuosittaisia kustannuksia ovat yhdistyksen jäsenmaksu, erilaiset käyttömaksut (esim. vesi ja sähkö), tonttivuokra ja kiinteistövero. Myös näiden kustannusten haarukka on sangen leveä, joten kannattaa kysyä niistä myyjältä tai yhdistykseltä.

Kannattaa lukea myös: