1990 luku

1996 Vaskipuhallinkvintetti
1998 Toimisto

1990

Suomen Siirtolapuutarhaliitto täytti 60 vuotta ja Talissa oli avoimet ovet – kirjaimellisestikin, koska samaan aikaan kaupunki rakensi meille vanhojen tilalle uusia portteja. Osa aidoista myös uusittiin.

”Pala maata, kappale taivasta” oli nimenä Helsingin juhlaviikkoihin liittyneellä näyttelyllä. Tali oli myös edustettuna kuvin ja esinein.

1991

Tali sai vihdoinkin vesivessan. Elokuun alussa vietettiin oman väen kesken 55-vuotissyntymäpäiviä keskiaukiolla armeijan soppakanuunasta kauhotun lohikeiton ja tanssin merkeissä sekä kerhotalolla ansiomerkkejä jakaen.

Syksyllä uusittiin alueen vesijohtoverkosto.

1992

Seutukaavaliitto kehitteli Talia uhkaavan kaavamuutosehdotuksen, joka vaivasi pitkään talilaisten mieliä. Hanttiin kuitenkin pantiin ja lopulta alueemme säilytti olemassaolonsa oikeutuksen.

Talissa haketettiin risuja ensimmäistä kertaa, mutta se ei silti syrjäyttänyt kokonaan risujen polttamista. Kerhotalon villiintynyt takapiha hoidettiin kuntoon talkoilla ja kaupunki rakensi lisää verkkoaitaa.

1993

Talin naiset osallistuivat ensi kertaa Naisten Kymppiin ja alueelle saatiin kemiallinen WC. Petanque-harrastus nosti päätään ensin SSPL:n kohtaamispäivän kilpailun voitolla Lahdessa ja vähän sen jälkeen keskiaukiolla järjestetyn, ensimmäisen Petanque Cup –kisan myötä.

Syksyllä myytiin omenoita markkinoilla.

1994

Uudenlainen erä Tali-paitoja tuli myyntiin. Aluejärjestö vei tänä kesänä lapset Linnanmäelle. Talin joulujuhla järjestettiin Hotel Intercontinentalissa.

1995

Juhannusjuhlissa oli niin paljon väkeä, että makkarat loppuivat kesken. Talin naisten kerhotalolle avaama buffetti ruoka- ja kahvitarjoiluineen oli valtaisa menestys. Tempaus järjestettiin kahtena sunnuntaina.

Matkustettiin myös SSPL:n kohtaamispäivänä Tampereen Litukkaan ja syksyllä talilaiset kävivät tallinnalaisessa siirtolapuutarhassa vierailulla.

1996

Tali vietti kaksi päivää 60-vuotisjuhliaan elokuussa kerhotalon maisemissa. Ennen tapahtumaa kerhotalo myös maalattiin uudelleen. Toimittiin Aluejärjestön kesä-kisojen isäntänä heinäkuussa.

1997

Talin siirtolapuutarha ”itsenäistyi”. Vuokrasopimusten tekeminen ja yleisten alueiden hoito siirtyivät Helsingin kaupungilta yhdistykselle. Menetettiin Mätäjoen rannan viljelypalstat ja kaupunki rakensi paikalle aidan. Urheilukentän reunalle tuli uusi portti. Talkootyönä ruvettiin rakentamaan toimistorakennusta.

1998

Toimistorakennus otettiin käyttöön toukokuussa ja viikoittainen toimistopäivystys aloitettiin. Rakennukseen tulivat myös yleiset WC-tilat. Pääportin luota kaadettiin vanhoja puita. Keskiaukion puhelinkoppi otettiin pois käytöstä. Itse koppi kyllä säilytettiin. Entisenmallinen sähkörahastuskäytäntö tuli tiensä päähän.

Kasvillisuuden ja aidanteiden työryhmä sekä rakennustoimikunta aloittivat vuosittaiset tarkastukset.

1999

Juhannuksena lapsille järjestettiin hevoskyytiä. Tenniskentän vieressä ollut varasto-rakennus siirrettiin aidan yli ja se kunnostettiin. Toimistorakennus maalattiin. Valokuvattiin jokaisen palstan rakennelmat.