1930 luku

1936
1937 Kerhotalo

Siirtolapuutarha -lehti 1935

”Helsinki saa uuden siirtolapuutarhan Taliin. Vaikkakaan ojitus ja tientekotyöt eivät vielä ensi kesään mennessä lopullisesti valmistu, on Helsingin kaupunki päättänyt ryhtyä vuokraamaan palstoja Talin uudesta siirtolapuutarhasta. Tämäkin siirtolapuutarha laitetaan helsinkiläiseen tapaan siten, että kaupunki salaojittaa maan, rakentaa sinne tiet sekä pitää kunnossa istutukset.

Kaupunki vuokraa myös palstat suoraan jokaiselle viljelijälle. Viljelijät voivat rakentaa piirustusten mukaisen majan ja asua niissä toukokuun 1. päivästä lokakuun 15. päivään. Talin palstat ovat hyvin kysyttyjä. Helmikuun 25. päivään mennessä niitä oli vuokrattu sitovasti jo yli 80 palstaa. Mainittakoon, että Helsingin rautatieasemalta on matkaa Taliin noin 8 km.”

1936

Keväällä iskettiin ensi kertaa Talissa lapiot saviseen peltoon ja työ alkoi. Työssä tuli nälkä sekä jano (otsikkokuva), joita lievittämään saatiin pääportin luokse Elannon kesäkauppa. Oma palsta vei vielä tuona kesänä kaiken ajan, vaikkakin syksyllä yritettiin saada aikaan omaa yhdistystä.

1937

Ensimmäinen vuosikokous pidettiin toukokuun 9. päivänä ja paikkana oli alueella sijainneen vanhan ladon seinusta. Kokouksessa valittiin yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi Hjalmar Nyström.
Ensimmäinen juhla vietettiin heinäkuun 4. päivänä, jolloin vihittiin käyttöön Helsingin kaupungin yhdistykselle luovuttama Talin kartanon renkitupa, joka yleisessä kielenkäytössä nimettiin kerhotaloksi. Väkeä juhlassa arvioitiin olleen noin 300 henkeä.

Johtokunta päätti hankkia alueelle puhelinkioskin, paikkana keskiaukio. Tämä hanke toteutui syksyyn mennessä. Tärkeäksi koettiin myös postinkulku, joka hoidettiin palkkaamalla posteljooni kanta-maan talilaisten postia Pitäjänmäen asemalta Elantoon.

1938

Alueelle saatiin valaistus ja omenavartiot alkoivat. Kaupunki korjaili kerhotalon paremmin yhdistykselle sopivaksi. Talveksi kerhotalon toisen kerroksen asuintilat vuokrattiin yhdistyksen jäsenelle.

1939

Johtokunta hyväksyi yhdistykselle merkin, jonka suunnitteli yhdistyksen jäsen Urho Lampi.

Yhdistyksen jäsenten puutarhanhoidon sekä alueen yleisen siisteyden parantamiseksi johtokunta aloitti syyskesällä palstojen hoitokilpailun. Järjestettiin myös yhdistyksen omat arpajaiset. Kerhotalolla pidettiin elokuussa siirtolapuutarha-tuotteiden näyttely, joka oli onnistunut sekä näytteillepanon että katselijamäärän suhteen.